Rask middag med wok – noen tips for å komme i gang

Rask middag med wok

Wokede middager er ikke bare raske å lage (i alle fall om du bruker ferdig oppkuttede råvarer), de er også ofte sunne, siden de gjerne inneholder mye grønnsaker.

De fleste forbinder wok med Asia, og kanskje spesielt Kina. Men hvor stammer den egentlig fra, denne woken?

Det er vel ingen som kan påberope seg æren over å ha funnet den opp, selv om de fleste antar at den stammer fra Kina. Konseptet finnes nemlig i de fleste asiatiske land. En historie er at for lenge, lenge siden, under en av de mange krigene som ble utkjempet i Kina, brukte soldatene hjelmene sine til å lage mat i, og så ble idéen videreutviklet. Om dette er sant eller ikke skal ikke vi mene noe om. Men fakta er at en wokpanne er laget for å kunne utnytte varmen fra hurtigbrennende ved og kull best mulig. Det er derfor den har den runde fasongen – for å utnytte varmen best mulig.

Det meste kan wokes, men siden konseptet er at det skal gå fort, må det du skal woke være i passende små biter. Hurtigheten er nøkkelen til at grønnsakene beholder «knasen» i seg, og ikke blir myke.

Du har sikkert sett retter og oppskrifter som heter «stir fry», som jo er å røre mens du steker – en nødvendighet siden det skal være høy temperatur.

Hva trenger du for å woke?

  • En bredrimmet panne, med høye kanter. Den må tåle sterk varme. Du kan bruke en vanlig, god stekepanne, eller du kan kjøpe egen wokpanne.
  • Noe å røre med.
  • En varmekilde! Komfyr, kokeplate, grill (kull eller gass er best)
  • Matolje til å steke i. Den må tåle høy varme. Bruk f.eks. raps- eller maisolje. Vil du ha mer smak, kan du prøve sesamolje eller peanøttolje.

Hva er de vanligste ingrediensene i en wok-rett?

  • Grønnsaker! Her er det nesten bare fantasien som setter grenser. Kjøper du ferdige wokblandinger sparer det deg for tid på kjøkkenet med å rense og dele opp, og det er lett å legge til en ekstra grønnsak eller to om du ønsker.
  • Det er lett å la woken være vegetar, men du kan også bruke kjøtt, fisk (laks er populært), kylling eller reker etter smak og behag.
  • Friske urter og krydder er godt å bruke! Prøv deg frem med for eksempel hvitløk, chilikoriander, sitrongress eller frisk ingefær. Men husk at friske urter bør has i helt til slutt.

Som tilbehør er det vanlig med ris, eller ulike typer nudler.

Andre tips og ting å tenke på

  • Beregn rundt 450 gram pr. voksen
  • Ha alt klart før du begynner; oppstrimlet kjøtt/fisk, grønnsaker i passende biter
  • Wok maten i omganger – har du for mye i av gangen mister pannen varmen. Ha derfor heller et oppbevaringsfat/bolle stående ved siden av, som du legger maten over i etter hvert som du har stekt den. Ha så heller alt tilbake i wokpanna på slutten – da kan du f.eks. tilsette urter eller saus.
  • Server med en gang

Prøv ut en av våre wok oppskrifter, da vel! Liker du det hett, kan vi foreslå Hot honning wok eller Wok med honningglasert rosenkål og sriracha. Ønsker du en mild wok som passer for de fleste ganer, kan du jo prøve Sesam og soya wok. Eller hva med Aspargesbønner og reke-wok?