Slik får du barna til å spise sunt

Vil småbarna i huset bare spise pasta eller yoghurt? Er du lei av fiskepinner med ketsjup? Lurer du på hvordan du kan få barna til å spise sunnere og mer variert, uten at middagsbordet utarter seg til en slagmark?

Prøv noen av disse middagstipsene. Barn er forskjellige, og de kan være utspekulerte, så alle tipsene nedenfor passer ikke til alle personlighetstyper. Du kjenner ditt barn best – prøv deg frem med det du tror vil være mest virkningsfullt i deres hjem. Har du et barn som utfordrer deg på alt, og stort sett gjør det motsatte av hva du vil, kan det være like greit å droppe å snakke mye om maten.

Slik får du barn til å spise sunt

Tips for å gi barna et godt forhold til sunn mat

  • La barna ta del. Setter dere opp ukesmeny (noe som også er lurt både med tanke på økonomi og matsvinn[1]), la barna bestemme middagen for en av dagene. Er dere i butikken sammen, la barna hjelpe til med å finne ting, og snakk om hva dere handler: «Dette er kokosmelk. Er det ikke rart med melk som kommer fra en stor nøtt? Den skal vi bruke til middagen i morgen». Spør om de vil hjelpe til med å lage mat – mange små barn syns det er morsomt å helle, røre og kutte opp ting.
  • Vær en snik. Snik inn sunne råvarer i rettene du vet de liker. Har barnet bestemt pasta til middag, bruk fullkornspasta. Bland inn finrevet gulrot i tomatsausen – og i kjøttkakene. Bytt ut litt av hvetemelet i pannekakerøra med grovere mel, havremel eller havregryn. Alle monner drar! Vi har gjort det for deg i Matlyst Fiskekaker[2] – de kommer i tre varianter med «usynlige» grønnsaker.
  • Sørg for at de er (passe) sultne. Ikke la barna spise snacks før middagstid. Det er større sjanse for at de spiser det de får til middag, om de er litt sultne. Og ikke la de spise alt det de liker på tallerkenen først. Er det noe nytt der, bør det være blant de første tingene de putter i munnen.
  • Gå foran med et godt eksempel. Spis det samme selv, og vis entusiasme og glede over maten. Er det eldre barn i huset, inngå en avtale med de at de ikke skal klage over maten.
  • Ikke tving de til å spise opp alt, men ha en regel på at de må smake 1–2 biter av nye ting. Ikke less på for mye mat på tallerkenen, la de heller få påfyll hvis de spiser opp alt. For store porsjoner kan enten virke «uoverkommelig», eller føre til ubevisst overspising.
Slik får du barn til å spise sunt
  • Prøv igjen – og igjen, og igjen. Barn ofte må smake på nye ting 7–15 ganger før de opparbeider seg en smak for det. Så ikke gi opp. Og småbarn kan ofte si de ikke liker noe den ene dagen, for så å gafle i seg en hel tallerken med det samme noen dager etterpå.
  • Ta det rolig. Selv om det er frustrerende – og du kanskje bekymrer deg over at barna ikke vil spise variert, så ikke gjør noe stort nummer ut av det. Bare hold deg rolig, og si at de må smake minst én bit.
  • Ikke la de få egen middag. Barna kommer ikke til å smake på noe nytt dersom de vet at de kan få pasta med ketsjup eller yoghurt om de bare nekter lenge nok. Sjansen for at de blir sultne (og grinete) er definitivt til stede, men etter tre-fire ganger vil de fleste barn innse at det er kjipt å gå sulten. Pass også på at eventuell kveldsmat ikke erstatter middagen, men heller er litt «kjip».
  • Inviter nysgjerrige venner. Av samme årsak som at storesøsken ikke skal få lov til å klage over maten, kan det være lurt å invitere venner som du vet er nysgjerrige og åpne til å prøve nye ting. Sjansen er større for at barnet ditt spiser noe nytt om de ser at vennen gjør det.
  • Lag middag med en vri. Ta middagsmaten du vet barna spiser med glede, og gjør nye varianter av de. Se vårt eksempel på fiskepinner i lompe her.

 Og du – ikke ta det så tungt med disse fiskepinnene med ketsjup. Fiskepinner er sunnere enn du tror! De er rike på proteiner og en kilde til viktige næringsstoffer som jod, selen og omega 3. Findus fiskepinner er en fullgod fiskemiddag som kan inngå som 1 av de 3 anbefalte* ukentlige fiskemåltidene. Findus har også glutenfrie fiskepinner, som kan nytes av alle.

 *Helsedirektoratet anbefaler i sine kostholdsråd å spise 300-450 g ren fisk i uken.