Tips til enkel, sunn middag i hverdagen

I dag er tid mer verdifullt enn noensinne. Vi skal jobbe/studere, være aktive selv, ha kvalitetstid med familie og barna, spise sunt...listen er lang. Dessverre er det ikke alltid like enkelt å å få hverdagen til å gå opp. Da kan det være kjekt med hjelp. I Findus ønsker vi å gjøre det lett for deg å servere enkel, sunn middag. Vi har tatt frem noen enkle og nyttige tips som vi håper kan hjelpe deg og din familie til å lette hverdagen.

 

Tips nr. 1: Lekende lett hverdagsmiddag

Fyll fryseren med gode matretter, for eksempel pytt i panne, fiskepinner eller kylling og fullkornspasta. La barna slå terning eller trekke lodd om hva de skal spise i dag. En lekende lett måte å finne svaret på spørsmålet: Hva skal vi spise til middag i dag?

Tips nr. 2: Ha variasjon i kostholdet

Du behøver ikke å ha dårlig samvittighet fordi du serverer fiskegrateng eller panert fisk som fiskepinner – de er sunnere enn du kanskje tror. Prøv noen dager i uken med fisk i stedet for pølser og kjøttboller. Det er mange fiskeprodukter som er like enkle å lage som pizza og pølser.

Tips nr. 3: Lag noe godt av middagsrestene

Middagsrester behøver ikke være kjedelige greier. De kan være en inspirasjon til nye matretter. Torskerestene kan bli til thailandske fiskekaker. Pytt i pannen kan bli en eksotisk wrap, og pastaretten med litt revet ost kan bli en fin grateng; du kan bruke denne oppskriften på brokkoli- og blomkålgrateng som inspirasjon?

Skal du varme restene i mikroen, så er vårt tips å lage et hull i midten, og spre maten utover til sidene. Da blir varmen fordelt jevnere. Å bruke opp middagsrestene er også en måte å minske matsvinn på – bra for miljøet, og bra for lommeboka!

Tips nr. 4: Spar tid på kjøkkenet

Noen har regnet ut at vi bruker en måned av våre liv bare på å skrelle poteter. For å redusere dette sløseriet med tid kan du skjære et snitt i skallet rundt poteten før du koker potetene med skallet på. Når potetene er ferdig kokt, legger du de i iskaldt vann i tre minutter. Så glir bare skallet av potetene av seg selv, og de er klare til servering. Perfekt til fiskepinner eller våre panerte fiskeprodukter.

Tips nr. 5: Test ut nye oppskrifter på enkel, sunn middag på dager du har bedre tid

Fridager kan være god anledning til å teste ut nye matretter. Finn noen oppskrifter på raske middager å teste ut, og om de blir godt mottatt, er det bare å ta vare på de. Har du noen "sikre" middagsoppskrifter å hente frem for dager da ting kanskje ikke går helt etter planen, blir stresset mindre. 

Tips nr. 6: Sunt trenger ikke være tidkrevende

Noen ganger kan man få inntrykk av at alt må lages fra bunnen av, helst av råvarer du selv har dyrket frem, for at det skal være "sunt nok". Det er bra å være bevisst på hva maten man spiser faktisk inneholder, men det holder som regel å ta gode valg i hverdagen. Her kan du lese mer om ernæring, og hva som utgjør et sunt og balansert kosthold.

Tips nr. 7: Planlegg middagene på forhånd

Du har sikkert hørt dette tipset før, men det er så mye enklere om middagene er planlagt på forhånd. Det aller beste er jo å både lage ukesmeny og gjøre storhandel, men bare det å ha bestemt på forhånd hva dere skal spise til middag, kan spare tid og frustrasjon.