Få barna til å like fisk!

Det er viktig å få barna til å spise og like fisk i ung alder, fordi fisk inneholder så mange viktige næringsstoffer. Vi i Findus er her for å gi deg noen tips og triks for å få de små til å kose seg fisk.  

Fisk inneholder mange viktige næringsstoffer og er derfor viktig å inkludere i et sunt kosthold. Gode vaner vi tilegner oss i barndommen er det lettere å overholde i voksen alder, og dette er et godt argument for å legge inn en ekstra innsats for å få barna til å like fisk i ung alder. 

 

Slik får du barn til å spise sunt

Hvorfor er fisk så bra for barn?

Fisk er veldig næringsrikt – det er derfor anbefalt å spise to til tre fiskemiddager i uken. For det første er fisk en god kilde til protein. Innholdet varierer etter art, men i gjennomsnitt gir fisk rundt 20 g protein per 100 g. Proteiner er viktige for vekst, reparasjon og vedlikehold av kroppen, og spesielt for barn er proteiner viktig for normal vekst og beindannelse. Du kan lese enda mer om hvorfor det er viktig å spise fisk i denne artikkelen.

Måltidsinspirasjon

Nå vet vi hvorfor fisk er viktig for barn, og her er litt inspirasjon til hvordan du kan få de små til å bli mer glad i fisk.

  • Gjør fisk til noe gøy! Barn elsker å lage sine egne retter, så hvorfor ikke ha en familiemiddag med fisketaco? Sett frem fiskepinner, oppskåret salat, tomat og agurk, mais, revet ost, salsa og guacamole. Tilpass etter hva barnet ditt liker! Så kan alle fylle en lefse med det de vil ha og lage sin egen taco-variant.
    Tips: Lag en guacamole med erter for en ny vri.
  • Å lage fiskepai er en fin måte å «snike» inn både fisk og grønnsaker i middagsmåltidet. Velg en fisk med mild smak og fyll med gode grønnsaker, for eksempel laks, brokkoli og blomkål. Hell over en blanding av vispet egg, melk og krydder, og topp med litt revet ost eller biter av fetaost. Lager du bunnen av fullkornsmel blir paien enda sunnere!
  • Ha en fast fiskedag i uken! Prøv en ny fiskemiddag hver uke, eller hold deg til familiens favoritter. Husk å ta med barna på planleggingen av ukesmenyen. La barna velge hvilke grønnsaker de vil ha til middag, eller kanskje la de få være ansvarlig for hele middagen en av dagene? Vi i Findus gjør fiskemiddagene lettere for deg, se hele vårt sortiment av fiskeprodukter her.
 
Slik får du barn til å spise sunt

Omega-3 er viktig for barns vekst

Noen fiskearter er gode kilder til omega-3. Fet fisk som laks, ørret og makrell, og hvit fisk som alaska pollock og kveite inneholder disse spesielle fettsyrene. Omega-3-fettsyrer er «essensielle» fettsyrer, som betyr at vi trenger å få de i oss gjennom maten vi spiser, ettersom kroppen vår ikke kan lage de selv. Omega-3-fettsyrer er viktig for barns normale vekst og utvikling, og derfor bør kostholdet til alle barn dekke deres behov.

Andre viktige næringsstoffer som finnes, i varierende mengder, i våre fiskeprodukter er selen, jod og vitamin D. Jod er spesielt viktig for barn, ettersom det bidrar til normal vekst. Vitamin D er også nødvendig for normal vekst og beindannelse, i tillegg til immunforsvarets normale funksjon. Mangel på vitamin D er et stadig mer anerkjent problem i Europa.