Hvor mye fisk bør vi spise?

I Norge blir vi anbefalt å spise fisk til middag 2-3 ganger i uken. Findus gjør dette lekende lett for deg!

I alle land i Europa er det anbefalt å spise fisk. Å spise fisk gir en rekke helsefordeler og har derfor en viktig rolle i kostholdet.

Vi bør alle spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og rundt halvparten av fisken vi spiser bør være fet fisk. Fet fisk inkluderer blant annet laks, ørret, makrell og sild. Findus har både laks, ørret og spekesild i sortimentet.

Hvorfor ikke lage en rask og sunn middag i dag, med ørret, poteter og et fargerikt utvalg grønnsaker?

Hvor mye fisk bør vi spise?

Globale og Europeiske anbefalinger

Verdens Helseorganisasjon, WHO , anbefaler at vi spiser fisk regelmessig (1-2 porsjoner i uken), og at porsjonene ideelt inneholder omega-3-fettsyrer. Dette er fordi omega-3-fettsyrer er essensielle fettsyrer. Essensielle fettsyrer betyr at kroppen vår kan ikke lage de selv og vi må derfor få de tilført gjennom maten vi spiser.

EFSA (European Food Safety Agency) gir tilsvarende anbefalinger, og oppfordrer oss til å spise 1-2 porsjoner fet fisk i uken. Ettersom de forskjellige europeiske landene har forskjellig tilgang og tradisjoner når det gjelder fisk, anbefaler derimot EFSA at hvert land i Europa gir egne anbefalinger for inntak av fisk.

Norske anbefalinger

Her i Norge anbefaler Helsedirektoratet at vi spiser 300-450 gram ren fisk i uken , og minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Sagt på en annen måte bør vi spise 2-3 fiskemiddager i uken, og gjerne bruke fisk som pålegg.

Findus har en rekke smakfulle fiskeprodukter som er lette å lage, og som gjør det enkelt for deg å møte anbefalingene. Hva med å prøve Matlyst fiskekaker med moste grønnsaker , Lettpanert torsk med franske urter eller naturell laks? Server med grønnsaksblandingen Perfekt til fisk og poteter eller fullkornsris, og du har et sunt og godt måltid som er klart på et blunk!

For å se hele vårt sortiment av fiskeprodukter, klikk her.