Hvordan koke torsk og annen frossen fisk

Å spise fisk bidrar til et sunt og balansert kosthold. Fisk er rik på næringsstoffer og en viktig kilde til protein. I Norge anbefales vi å spise fisk to–tre ganger i uka, for å få i oss nok av de viktige næringsstoffene. Med produktene fra Findus er det enkelt å lage og servere gode og næringsrike fiskemiddager på kort tid.

Fortsett å lese hvis du lurer på hvordan du kan koke eller steke torsk og annen fisk fra frossen tilstand, om du vil få inspirasjon til fiskemiddagene eller er på jakt etter nye oppskrifter med fisk.

Hvorfor er det viktig å spise fisk?

Protein fremmer muskelvekst, og hjelper å opprettholde muskelmassen og skjelett. Noen veldig gode grunner til å spise nok fisk, altså. Med så mange viktige næringsstoffer som hjelper å holde oss friske, er det å spise fisk en god måte å opprettholde et balansert og sunt kosthold.

Noen fiskearter er også en utmerket kilde til omega-3, en essensiell fettsyre som kroppen vår ikke kan produsere selv. Du kan lese enda mer i denne artikkelen om hvorfor det er viktig å spise fisk. Prøv for eksempel våre Matlyst Fiskepinner eller Matlyst Torskegrateng, som har høyt fiskeinnhold og rike på naturlig omega-3.

Slik kan du koke eller steke torsk og annen frossen fisk

Fordelen med Findus frossen fisk er at du kan lage næringsrike, smakfulle måltider som er enkle å tilberede – perfekt i en travel hverdag. Vår frosne fisk beholder smaken og næringsstoffene, så du kan føle deg trygg på at du og familien får i dere fullverdige, sunne måltider.

Les mer her om hvordan frossen fisk og grønnsaker fortsatt kan være fulle av næringsstoffer.

Uansett om du lager mat på komfyren, på grillen, i stekeovnen eller i mikroen, kan du finne noe å lage blant våre produkter og oppskrifter. Her er alt fra kjapp barnevennlig mat, til eksotisk inspirerte retter og tradisjonsrike middager for hele familien. Vår fiskerull passer både til lunsj, middag og kvelds, mens klassikeren Fish & Crisp med ovnsstekte poteter er et godt alternative til fredagstacoen.

Du finner flere ulike torske-produkter fra Findus i frysedisken – vi har alt fra ferdig panert torsk, til fylt torsk og rene torskefileter. Tilberedningsmetodene er selvsagt forskjellig for de ulike produkttypene, men her har vi samlet noen av de vanligste. 

Våre panerte fiskeprodukter tilberedes direkte fra dypfryst tilstand. De har selvsagt tilberedningsinstrukser på pakken, eller du kan sjekke de her på nettsidene våre. De fleste kan tilberedes både i stekeovn og i stekepanne.  

Slik koker du torsk – lag lettsaltet torsk

  • Kok opp vann og rikelig med salt. Saltet hjelper fisken å trekke seg sammen. Noen har også i en liten klunk med eddik, noen pepperkorn, sitronskiver eller laurbærblad i vannet.
  • Trekk kjelen av plata, og skru varmen ned. Legg torskefiletene i det kokende vannet, så de blir helt dekket av vann. Filetene kan være frosne. Legg på lokk, og sett kjelen tilbake på platen. Vannet skal ikke koke, men holdes varmt.
  • La torsken trekke i det varme vannet til den er hvit – cirka 5–7 minutter for opptinte fileter, eller 9–10 minutter for halvtinte fileter. Tiden kan variere – når fisken begynner å flake seg er den ferdig.  

Slik steker du torsk

  • Stekt torsk lager du best fra opptinte fileter. De kan tine i kjøleskapet over natten, eller i plastpose i lunkent vann i 15–20 minutter.
  • Varm opp smør eller olje i middels varm stekepanne, og stek torskefiletene forsiktig i 3–4 minutter på hver side.
  • ·Ønsker du panert torsk, blander du mel, salt og pepper på en tallerken, og vender de tinte fiskefiletene i blandingen før du steker de. 


Inspirasjon til fiskemiddag – prøv ulike oppskrifter med torsk

Torsk har en mild og god smak, så den kan brukes til de fleste anledninger, og kan tilberedes på en rekke forskjellige måter. Det er derfor lett å variere fiskemiddagene slik at du og familien ikke går lei av den samme retten uke etter uke. Hvorfor ikke imponere på vennemiddagen med en lettlaget eksotisk fiskesuppe med rød curry og reker? Har du pasta-elskende barn i huset, bør du prøve å servere fiskekaker med fullkornspasta og frisk tomatsalat – eller se våre tre varianter av fiskepinner i lompe: en fulltreffer hos de fleste små barn. Ovnsbakt torsk med sprøstekt bacon og ertepure er en klassisk fiskerett, mens lettpanert torsk og salat med mangosalsa er en dans for smaksløkene.

Vil du lese mer om et sunt og balansert kosthold, og hvorfor det er viktig å spise fisk, kan du sjekke ut ernæringsseksjonen vår.

Slik koker du torsk i mikroovnen

  • Legg de dypfryste torskebitene på et fat som kan brukes i mikroen. Dekk med et lokk eller plastfolie. Kok i 7–9 minutter på høy effekt.
  • La hvile i et par minutter.

Slik koker du torsk i mikroovnen

  • Best resultat får du fra opptinte fileter.
  • Forvarm ovnen til 175oC / 150oC varmluft.
  • Legg fiskefiletene i en ildfast form eller på bakepapir, krydre etter smak.
  • Stek i 16–18 minutter i vanlig stekeovn, eller 13–15 minutter i varmluft.

Tips – slik tiner du fisken best: legg torskefiletene i en plastpose i kaldt/lunkent vann[1] i kummen mens vannet i kjelen koker opp. Da får du raskt halvtinte fileter, som blir bedre når du tilbereder de.

Husk: Les på pakningene for anbefalt tilberedning. Ikke frys ned igjen fisken etter at den har blitt tint opp, og får du ikke laget ferdig middagen med en gang, legg fisken i kjøleskapet.

Du kan også grille fisk, herunder torsk – sjekk oppskriftene på grillspyd med torsk og chorizo.