Protein – hva det er, og hvorfor du trenger det

Protein – hva det er, og hvorfor du trenger det

Protein er en av de tre viktigste byggesteinene kroppen vår trenger, sammen med fett og karbohydrater. Proteiner gir energi, og er essensielle for kroppen sin vekst og utvikling. Protein bør være en del av vårt daglige, balanserte kosthold for å sikre at kroppen får de næringsstoffene den trenger.

Protein er elementært for utviklingen av nye celler, så vel som gjenoppbygging av muskler, hud og bein.

 Å spise variert vil bidra til å dekke kroppens behov for de ulike typene proteiner og aminosyrer. Det kan inkludere både plantebaserte proteinkilder og animalsk protein.

  

Hvorfor trenger vi proteiner?

Proteiner er altså vesentlig for vekst og utvikling, gjennom hele livet. Kroppen vår er bygget med hjelp av proteiner – alt fra hud og hår, til organer, immunforsvar, muskler og bein er avhengig av proteiner. Vi må altså sørge for å få i oss proteiner for å vedlikeholde kroppen vår så lenge vi lever, men behovet varierer med kjønn, alder og kroppen sin status. I tillegg gir protein energi: 1 g protein gir 4 kcal.  

  

Hva er proteiner?

 

Proteiner er molekyler som stort sett består av kjeder med aminosyrer. Det finnes mange aminosyrer, og 22 av de er livsnødvendige. Kroppen vår kan omforme en del av disse selv, men noen må vi få i oss gjennom maten vi spiser. De kaller vi for essensielle aminosyrer. I utgangspunktet produseres aminosyrer kun i planteriket, og vi er derfor avhengige av å få i oss proteiner via mat; fra planter, kornvekster og planteetende dyr.

 

Typer av proteiner

Matvarer som inneholder alle de essensielle aminosyrene kalles gjerne for fullverdig protein. De fleste matvarene med fullverdig protein er animalske.

Eksempler på mat med fullverdig protein:

  • Fugl og egg
  • Kjøtt
  • Fisk
  • Melkeprodukter, inkludert ost
  • Soyabønner

Disse er også lette å suge opp i tarmen.

Plantebaserte, eller vegetariske, matvarer med protein, er for eksempel:

  • Korn
  • Bønner
  • Erter
  • Ris
  • Mais
  • Linser
  • Nøtter

Noen av disse kan kombineres for å oppnå fullverdig protein-inntak. For veganere spesielt, og fleksitarianere eller andre som hovedsakelig spiser plantebasert, er det å ha kunnskap om proteiner og aminosyrer av stor betydning for helsen. Du kan lese mer om vegetarkost og proteiner hos NHI.

For de fleste av oss som har et balansert, rikt kosthold, er det å spise nok og riktige proteiner ikke noe å bekymre seg over. Proteinmangel kan forekomme i Norge, men da skyldes det som oftest sykdom eller skader. Det er heller ikke noe som forekommer ofte. Andre steder i verden er derimot proteinmangel et problem. Det kan blant annet gi nedsatt immunforsvar, svekket «reparasjonsevne» i kroppen (for eksempel at sår ikke gror ordentlig), og mangel på hormoner og vitamin A.

 

 

 

Referanse: