Fleksitarianer - nesten vegetarianer

Fleksitarianer - nesten vegetarianer

Hva er fleksitarianer eller fleksitarisk kosthold?

En fleksitarianer er en person som er «fleksibel vegetarianer» – eller nesten vegetarianer (også noen ganger omtalt som «deltids-veggis»).  Med andre ord en person som hovedsakelig spiser plantebasert, men som ikke har kuttet ut kjøtt, fisk, melk og egg fullstendig.

Det voksende fokuset på livsstil, kosthold, miljø og bærekraft utover 2010-tallet har gitt økning i antall vegetarianere og veganere. Men det er altså mange som kutter ned, uten å ta steget helt ut med å kutte ut animalske produkter, og slik vokste uttrykket frem. På Språkrådet sin kåring over årets ord  kom fleksitarianer på fjerde plass i 2016. 
 

Forskjellen på et vanlig kosthold og kostholdet til en fleksitarianer

«Jeg spiser jo ikke kjøtt hver dag – kan jeg da kalle meg fleksitarianer», tenker du kanskje?

Tja – fleksitarianere har gjerne tatt et bevisst valg om å spise mest mulig plantebasert. Men de inkluderer kjøtt, fugl og fisk innimellom. Hovedpoenget er å velge det bort når det passer. I Findus har vi mange smarte og velsmakende produkter, både grønnsaker, wok-blandinger, fisk og ferdigretter, som altså fint kan spises av fleksitarianere.

Spiser du lite kjøtt? Sørg for å få i deg riktige proteiner

Vi må alle sørge for at vi spiser nok protein av god kvalitet for å holde oss sunne og friske, ettersom proteiner er nødvendig for vekst, vedlikehold og reparasjon av kroppen vår.

Selv om det er flere plantebaserte proteinkilder å velge mellom, er det viktig å være klar over at ikke alle inneholder alle aminosyrene vi må få i oss gjennom kostholdet vårt. Derfor er det viktig å spise flere forskjellige proteinkilder. Du kan for eksempel prøve en varmende ertesuppe servert med grovt brød, en lett quinoa- og spinatsalat, eller en eksotisk kikert-curry med ris – alle velsmakende retter med gode plantebaserte proteiner.

De vanligste plantebaserte proteinkildene er:
 - bønner
 - andre belgvekster (inkludert våre grønne erter)
 - nøtter
 - tofu

Helsemyndighetene fremmer inntaket av disse proteinkildene både med tanke på bærekraft og helse. Disse råvarene er ikke bare en kilde til protein, men inneholder også fiber, vitaminer og mineraler. Mange i Europa har et lavt inntak av fiber, men ved å følge et fleksitarianer-kosthold rikt på mat som bønner, belgvekster, korn og nøtter, bør du lett få i deg det anbefalte inntaket!