Hvorfor er det viktig å spise fisk?

Hvorfor er det viktig å spise fisk?

Hvorfor er det viktig å spise fisk?

Fisk er en utmerket kilde til viktige næringsstoffer vi trenger for å holde oss sunne og friske. Med så mange forskjellige arter å velge mellom, er det enkelt å oppfylle de anbefalte to til tre fiskemiddagene i uken. Finn ut hvorfor fisk er så ernæringsmessig bra…

Fisk er en utmerket kilde til viktige næringsstoffer, og er derfor noe de fleste av oss bør spise mer av. Vi anbefales å spise to til tre fiskemiddager i uken. Folk som av forskjellige grunner ikke spiser fisk må være oppmerksomme på å finne andre kilder til disse viktige og essensielle næringsstoffene.

En god kilde til protein

Fisk er en god kilde til protein. Innholdet varierer etter art, men i gjennomsnitt gir fisk rundt 20 g protein per 100 g. Proteiner er viktige for vekst, reparasjon og vedlikehold av kroppen, og hvor mye protein vi trenger varierer fra person til person avhengig av faktorer som kroppsvekt og alder. Protein fremmer også muskelvekst og bidrar til å opprettholde muskelmasse og et sterkt skjelett. Det er spesielt viktig at barn spiser nok protein, da de trenger det for normal vekst og utvikling av skjelettet. Et måltid som inneholder Findus-fisk, Våre Utvalgte erter og poteter er et velbalansert måltid med et godt innhold av protein. Visste du at våre Matlyst fiskepinner er Nøkkelhullsmerket? De er derfor en utmerket måte å få barna dine til å spise mer fisk!

Øk inntaket av omega-3

Ernæringsprofilen til fisken, det vil si hvilke og mengden næringsstoffer fisken inneholder, avhenger av arten. For eksempel inneholder fiskearter som laks, alaska pollock og sild essensielle omega-3-fettsyrer. Essensielle næringsstoffer er noe vi trenger å få i oss gjennom maten vi spiser, ettersom kroppen vår ikke kan lage disse selv. Barn og voksne over hele Europa må sørge for at de får i seg nok omega-3 gjennom maten. Hvorfor ikke prøve vår gode laks for å øke ditt inntak av omega-3?

Viktige vitaminer og mineraler

Andre viktige næringsstoffer vi finner i fisk er selen, jod og vitamin D. Selen hjelper til med å opprettholde et godt immunforsvar og normal funksjon i skjoldbruskkjertelen, i tillegg til å være viktig for hår og negler. Jod bidrar også til at skjoldbruskkjertelen fungerer normalt. I tillegg bidrar jod til normal kognitiv funksjon og normal energiomsetning. Flere av fiskeproduktene til Findus er gode kilder til jod og selen, for eksempel Matlyst Fiskepinner, Matlyst Sprøbakte fiskefileter og Gourmet ryggfileter av torsk.


Vitamin D

Vitamin D, det såkalte solskinnsvitaminet, dannes i huden vår når den eksponeres for sollys. Om sommeren er det ikke mye sollys som skal til, men i vintermånedene i Norge står sola for lavt på himmelen til at vi får vitamin D fra sola. Mangel på vitamin D er stadig et mer anerkjent problem i Europa, ettersom vitamin D har mange viktige funksjoner i kroppen. Vitamin D bidrar til å opprettholde normale knokler og tenner, og er således viktig for skjelettet vårt. I tillegg bidrar Vitamin D til normale kalsiumnivåer i blodet og til immunforsvarets normale funksjon. Vi har derfor mange gode grunner for å spise mat som inneholder vitamin D, så hvorfor ikke prøve Findus Laks med sitron og pepper til middagen i dag?

Trykk her for å se vårt sortiment av fiskeprodukter.