Hvorfor er grønnsaker en viktig del av kostholdet vårt?

Hvorfor er det viktig å spise fisk?

Hvorfor er grønnsaker en viktig del av kostholdet vårt?

Grønnsaker er naturens underverker – de er proppfulle av næringsstoffer og gir farge og smak til maten. Finn ut hvorfor grønnsaker er så ernæringsmessig bra her.

Generelt sett har grønnsaker et lavt innhold av fett, sukker og energi. Noen grønnsaker, som for eksempel erter, inneholder også fiber og proteiner. Det finnes en rekke forskjellige grønnsaker å velge mellom, og å inkludere et utvalg av disse i kostholdet ditt vil hjelpe deg med å øke fiber- og proteininntaket.

Hvorfor ikke prøve en fargerik wok, med grønnsaker som brokkoli, paprika og aspargesbønner?

Alle trenger proteiner

Protein er et veldig viktig næringsstoff, og noen grønnsaker kan være en god proteinkilde for folk som har et vegetarisk eller vegansk kosthold. Proteiner er viktig for vekst, vedlikehold og reparasjon av kroppen, og hvor mye protein vi trenger varierer avhengig av faktorer som kroppsvekt og alder. For eksempel fremmer protein muskelvekst og bidrar til å opprettholde muskelmasse og et sterkt skjelett. I Norge og resten av Europa får de fleste av oss i oss nok protein for å dekke kroppens behov, men for å gi ditt neste måltid en ekstra «boost» – hvorfor ikke prøve Våre Utvalgte Erter

Er fiberinntaket ditt høyt nok?

Til forskjell fra protein er fiber noe vi alle bør prøve å spise mer av. Fiber er som regel komplekse karbohydrater og det finnes både løselig og uløselig fiber. I grønnsaker er det mye uløselig fiber og det antas at dette er avgjørende for at fordøyelseskanalen fungerer normalt. EFSA (European Food Safety Agency) har satt en europeisk referanseverdi på 25 g kostfiber per dag. Dette samsvarer med anbefalingene fra Helsedirektoratet i Norge, som anbefaler minst 25-35 g per dag. Å spise mer grønnsaker er en super måte å få i seg ekstra fiber på!

Proppfulle av vitaminer og mineraler

Grønnsaker inneholder også en rekke viktige vitaminer og mineraler. Forskjellige grønnsaker kan inneholde forskjellige næringsstoffer og derfor anbefales vi å spise et variert og fargerikt utvalg. Mer variasjon betyr at vi får i oss flere av de forskjellige vitaminene og mineralene, og vi i Findus har mange næringsrike grønnsaker i våre produkter

  • Erter inneholder vitamin A, C, K, folat og tiamin, i tillegg til jern.
  • Rosenkål inneholder vitamin C, K og folat, i tillegg til kalium.
  • Brokkoli og blomkål inneholder vitamin C, folat og kalium. Brokkoli inneholder i tillegg vitamin A (betakaroten), jern og kalsium.
  • Aspargesbønner inneholder blant annet folat.
  • Gule beter inneholder folat og kalium.
  • Gulrot inneholder betakaroten, som omdannes til vitamin A i kroppen.

Alle disse vitaminene og mineralene har en rekke viktige roller i kroppen. Vitamin A bidrar til å opprettholde normalt syn og normal hud, normal funksjon av immunsystemet og normal omsetning av jern. Vitamin C bidrar til normal funksjon av immun- og nervesystemet, øker opptaket av jern fra kosten bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Folat (vitamin B9) spiller en rolle i celledelingsprosessen og bidrar til normal psykologisk funksjon og normal bloddannelse. Tiamin (vitamin B1) bidrar til normal energiomsetning og bidrar til hjertets, hjernens og nervers normale funksjon.

Kalsium, kalium og jern er viktige mineraler som finnes i enkelte grønnsaker, med svært viktige roller i kroppen. Kalsium bidrar til å opprettholde normale tenner og knokler, og er med det en viktig byggestein i skjelettet vårt. Kalsium er i tillegg viktig for normal muskelfunksjon og energiomsetning. Kalium er viktig for normal funksjon i muskler og nervesystem, i tillegg å bidra til å opprettholde et normalt blodtrykk.

Jern bidrar til normal dannelse av røde blodlegemer og til normal transport av oksygen rundt i kroppen. Jern bidrar også til normal kognitiv funksjon og til immunforsvarets normale funksjon. I tillegg bidrar jern til å redusere tretthet og utmattelse. For tenåringsjenter og kvinner i fertil alder er det spesielt viktig å få i seg nok jern, for å forhindre utvikling av jernmangelanemi. Klikk her [insert link to veg section on website] for å se hele grønnsakssortimentet vårt.