Vår bærekraftstrategi

Vår bærekraftstrategi

Samarbeid for en bedre fremtid

Verden er i rask endring og vi må stå sammen for å sikre at ressursene våre brukes på en bedre måte for å trygge planetens fremtid. 

Dette er grunnen til at Findus samarbeider med våre søsterselskaper i Nomad Foods (med Iglo i Tyskland og Birdseye i Storbritannia) for å håndtere komplekse spørsmål, håndtere miljøtrusler og få til endringer på en global skala. Til sammen er vi Euopas største frossenmatselskap. 

Vi har utviklet en bærekraftstrategi som skal lede oss mot en fremtid hvor både mennesker og planeten kan trives.

Det at vi skal levere både deilig smak og bærekraftig fremskaffelse av råvarer, står sentralt for alt vi gjør. Fra våre berømte fiskepinner til næringsrike erter – folk nyter daglig vårt brede utvalg av ansvarlig produsert mat. 

Fryst mat er et utmerket valg for en bærekraftig livsstil. Den er allsidig, alltid tilgjengelig og holder seg fersk lengre. I tillegg er den like næringsrik som fersk mat og bidrar til å redusere matsvinn.

Vi gjør fremskritt når det gjelder å bidra til et sunnere og mer bærekraftig kosthold. I over 20 år har vi fremskaffet fisk og sjømatprodukter gjennom bærekraftig fiske. Vi dyrker også mesteparten av våre grønnsaker i samsvar med bærekraftige jordbruksprinsipper. 

Vi utvikler stadig vår bærekraftagenda ved å vurdere vår rolle i verden og innvirkningen vi har som organisasjon. Vi lar således bærekraft stå i sentrum for hvordan vi driver vår virksomhet: 

 

Bedre fremskaffelse av råvarer: 

  •  Vi fremskaffer råvarer med omtanke og respekt, for mennesker og miljøet. Vi fokuserer på bærekraft, ansvarlig innkjøp av fisk og sjømat, og våre bærekraftige oppdrettsstandarder utvides fra regional praksis til globale standarder.

 

Bedre ernæring: 

  • Vi ønsker å inspirere familier til å spise et mer balansert kosthold og leve et sunnere liv. Med vårt brede utvalg av fisk og grønnsaker er vi i en god posisjon for å gjøre dette. Alle våre oppskrifter er vurdert ved hjelp av vårt egetutviklede verktøy Nutrient Profiling (ernæringsprofilverktøy), som har bekreftet at mer enn 85 % av vårt produktutvalg er ‘’sunne matvalg’’.

 

Bedre drift:

  • Vi reduserer vår innvirkning på miljøet ved å fokusere på energi, vann og matsvinn. 
  • Bærekraft er viktig for våre ansatte, og det er derfor vi arbeider sammen for en mer bærekraftig fremtid.  
  • Vi er opptatt av likestilling og mangfold i arbeidsstyrken.

 

Få til endringer i en større skala

I Findus samarbeider vi med alle andre selskap i Nomad Foods - Europas største frossenmatselskap. Størrelsen vår gjør at vi kan ha større gjennomslagskraft.

Vi er opptatt av å få til skikkelige endringer og har satt klare mål for gruppen som skal oppnås innen 2025 (senest).

Infografikk med fiskepinner illustrerer målet om at all fisk og sjømat i produktene skal komme fra bærekraftig fisk og ansvarlig oppdrett innen 2025
Infografikk som illustrerer mål om 100 % andel grønnsaker fra bærekraftig landbruk innen 2025
Infografikk som viser mål om at hele vareutvalget skal være uten smaksforsterkere, kunstige smaker og fargestoffer innen 2020
Infografikk med mat på tallerken - illustrasjon på at 80 % av produktene skal være sunne matvalg
Illustrerende infografikk: all matemballasje til forbruker skal være resirkulerbar innen 2022
Infografikk som illustrerer mål om å redusere bruk av energi, vann og avfall for å minske utslipp av drivhusgasser

Som en stor matleverandør er en av våre topprioriteringer å sørge for at alt vi produserer oppfyller de høyeste standarder for matsikkerhet og -kvalitet. Våre kunder fortjener kun det beste. Hvis vi ikke leverer på dette, kan det ha en negativ innvirkning på helsen og sikkerheten til de som bruker våre produkter. Les mer om vår tilnærming her.

Våre bærekraftmål er i samsvar med FNs bærekraftsmål (2/6/7/8/12/14/15).

 

Vår bærekraftrapport

En klok person sa en gang at handlinger sier mer enn ord. En av våre grunnleggende verdier er derfor å vise fremgang på en transparent måte, det er årsaken til at vi publiserte vår første Nomad Foods Europe Sustainability Report (bærekraftrapport)  i 2017, og hvorfor vi vil utgi en ny rapport hvert år. 

Bærekraftsrapporten for Findus Norge kan du lese her.

Eksternt samarbeid

Findus har siden 2001 samarbeidet med MSC for bærekraftig fiske. Vi er den største brukeren av miljømerket MSC globalt, og MSC-logoen er på 100% av alle våre produkter i dagligvarehandelen. Vi er opptatt av å samarbeide med MSC for å bidra til å lære forbrukere om viktigheten av å kjøpe bærekraftig anskaffet fisk, og vi bruker nå MSC-logoen i våre reklamer for fisk for å øke bevisstheten. I øyeblikket er 100% av vår fisk- og sjømatportefølje uavhengig sertifisert som bærekraftig (levert til dagligvarehandelen). (Kilde: Nielsen Data L12 til 14.07.18)