10 tips for å få barna til å spise erter

10 tips for å få barna til å spise erter

3. Lag nye, gode oppskrifter

Presentasjonen av maten spiller en viktig rolle i om vi får lyst til å spise den eller ikke. Så det bør egentlig ikke komme som en overraskelse om barnet snurper igjen munnen og snur seg vekk om du setter en tallerken med ihjelkokte grønnsaker foran dem. Lag nye oppskrifter som er fargerike, og som inkluderer en variasjon av grønnsaker som vil oppmuntre barnet til å spise de. Erter, med sin friske grønnfarge, er en flott grønnsak å bruke i eksisterende oppskrifter.

I Findus har vi noen gode, smakfulle oppskrifter med erter, og vi er sikre på at barnet ditt vil like noen av de like godt som vi gjør! Det er oppskrifter for alle i familien – alt fra smaksrike erter som tilbehør til det meste, til potetmos med erter og grønnsakssuppe med erter og brun ris. Eller hva med erteis til dessert?!

4. Gjør middagsstunden gøy! 
Hvis du strever med å få barnet til å spise erter, forsøk å gjør måltidet til en morsom og hyggelig stund, slik at de liker å sitte ved middagsbordet. 

Uansett om dere leker ved bordet eller ikke, kan du skjære opp og dandere maten på artige måter på tallerkenen. Legg ertene i mønster – kanskje de kan danne en blomst eller en bil? Dette kan hjelpe barnet til å assosiere det å spise mat – og spesielt grønnsaker – med gode opplevelser. 

5. Vær smart når du lager mat

Dersom barnet ditt konstant nekter å spise erter, er det på tide å være litt lur. Tilsett en porsjon erter i en rett de elsker å spise, for eksempel pasta med bacon. Eller gjem ertene ved å lage grønne pannekaker eller grønne lapper. Slik får du i barna en porsjon erter, uten at de engang legger merke til det. 

6. Server det som tilbehør 

En annen bra måte å få barna til å spise erter på er å servere det som tilbehør til hovedretten. Oppskrifter som lettpanert torsk med byggrynsalat og fish & chips er fine å lage for å servere erter, uten at det blir hovedfokuset på tallerkenen.

Sauser og dipper med lavt innhold av salt og sukker er også bra måter å oppmuntre barnet til å prøve nye smaker – føler de at de selv kan velge om, og hvor mye, de tar, er det større sjanse for at de prøver.

7. Lag mat sammen
Å lage mat sammen er ikke bare en fin måte å være sammen på, det kan også være med på å få barnet til å lettere spise grønnsaker når det har vært med på å tilberede de selv.

Å la barnet ditt få delta på kjøkkenet kan også gjøre at de ser frem til å spise maten de er med på å lage. Vi har noen enkle oppskrifter de kan få starte med! La de få hjelpe til med å lage ertepuré – kanskje som tilbehør til Våre Beste Fiskepinner? Da er vi sikre på at de vil ta både én og to munnfuller!

8. Supper, smoothier, dipper og sauser

Mulighetene er mange når det kommer til å få barna til å spise erter, men hvis de ikke spiser noe sammen med hovedmåltidet sitt, er det tid for å bli kreativ.

Du kan hake, mose og lage purée av erter for å gjøre det mer fristende for barnet å spise de – samt at det er en bra måte å gjøre de vant med ulike konsistenser! Moste erter kan brukes som alternativ til smør på brødskiver, eller å kjøre de i kjøkkenmaskin for å lage ertehummus er et par ideer du kan prøve.

9. Ikke vent til middagen

Erter kan fint spises til alle dagens måltider, så ikke begrens deg til å servere de til middag. Å servere erter som del av snacks til de forskjellige måltidene gjennom dagen er en fin måte å gjøre barnet vant til den gode smaken og sterke fargen, slik at de ikke like lett rynker på nesa når det står erter på middagsbordet.

Guacamole med erter passer like fint til fredags-tacoen som til næringsrike wraps i matpakka for både liten og stor!

10. Gå foran med et godt eksempel

Spis dine egne erter! Det er større sjanse for at barna smaker på ny mat når de ser at du og eventuelt eldre barn spiser det. De lærer av eksempel, og det gjelder så vel oppførsel som matvaner. Vær oppmerksom på hvilke signaler du sender ut relatert til mat, slik at du lærer barna at erter er en naturlig del av et sunt kosthold.

Hjelp barna dine å forstå hvorfor det er viktig å spise grønnsaker, og fortell dem om de viktige byggeklossene i erter – spesielt hvordan de er fullstappet med vitaminer, mineraler og næringsstoffer som vitamin C, folat, vitamin B1, jern og sink. Erter har også lavt sukkerinnhold, og er rike på fiber. Å bruke erter i kostholdet er altså bra for hele familien.


Når det kommer til småspiste og kresne barn, eller å la barnet smake på erter for første gang, finnes det ingen garantert metode som fungerer for alle. Det viktigste ved å oppmuntre til å spise nye grønnsaker til middag er å ikke gi opp! Testing og feiling er en del av å hjelpe barnet til å utforske og bli kjent med nye smaker og konsistenser, og samtidig bli kjent med hvorfor det er sunt å spise erter og annen næringsrik mat.

Vil du vite mer? Les om hvorfor grønnsaker er en viktig del av kostholdet, og se næringsinnholdet i Våre utvalgte erter her.