Grønnsaker i wok

Grønnsaker i wok

Creamy coconut wok

Sunn og enkel middag med wok

Synes du det er vanskelig å få i deg 5 om dagen? Velg wok til middag da vel! En normal porsjon grønnsaksrik wok-blanding vil sørge for at du får i deg minst halvparten av anbefalingen - i ett måltid. Våre wok-blandinger er satt sammen av et variert utvalg av deilige og sprø grønnsaker, som gjør det enkelt å få i seg 5 om dagen i en hektisk hverdag. 

Spar tid med Findus wok-blandinger!

Det å bruke en ferdig wok-blanding med grønnsaker kan spare deg for mye tid på kjøkkenet. Du trenger hverken vaske, skrelle eller kutte, og enda bedre - null matsvinn! Bruk det du trenger, og legg resten tilbake i fryseren.

Med wokene Creamy Coconut wok og Hot Red Curry wok er det i tillegg ENDA enklere - her kommer wok-grønnsaker og saus i ett, og alt du trenger å gjøre er å steke i panna i ca. 5 minutter. Server med kylling, fisk, kjøtt eller tofu, og ris eller nudler om du vil. 

Du trenger heller ikke å være skeptisk til å bruke en frossen blanding, for grønnsakene i Findus-posene er høstet på sitt beste, og fryst innen kort tid. Frysing er som naturens egen pauseknapp, og bevarer næringsstoffene i grønnsakene. Woking er også en av tilberedningsmetodene som gjør at grønnsakene mister minst mulig av alle godsakene sine. 

Wok lages tradisjonelt med mye grønnsaker. I tillegg kan det gjøres veldig enkelt og raskt, så det er en super hverdagsmiddag. Er du usikker på hvordan du woker frosne grønnsaker? Eller hva slags grønnsaker som egner seg i en wok? Her har vi samlet noen tips og forslag.

Å woke frosne grønnsaker er enkelt:

  • Varm opp pannen – du skal ha høy varme.
  • Hell i en liten dæsj matolje som tåler høy temperatur (f.eks. raps- eller maisolje).
  • Ha i grønnsakene (pass på så det ikke spruter varm olje). 
  • Rør! Grønnsakene skal ikke ligge stille i panna, og de skal kun stekes i 5-8 minutter.

Har du en stor porsjon grønnsaker, kan det lønne seg å woke de i et par omganger. Se også hvordan lage wok for flere tips.

 

Hot Red Curry wok
Creamy coconut wok

Hva slags grønnsaker kan wokes?

Nesten alle grønnsaker kan brukes i wok – det er i grunnen bare smaken og fantasien som setter grenser! I Findus sine wokblandinger finner du ofte både brokkoli og gulrøtter som basis. Andre grønnsaker du kan woke, er for eksempel:

  • Aspargesbønner (grønne bønner)
  • Blomkål
  • Paprika
  • Bønneskudd
  • Sukkererter
  • Bambusskudd
  • Bok choi
  • Minimais
  • Vannkastanjer

For å sette ekstra fart på smaksløkene, er det gjerne hvitløk, chili, ingefær og sitrongress som gjelder. Det kommer litt an på hvor inspirasjonen stammer fra, og om du ønsker en sterk eller frisk smak.

Det som er greit å huske på når du woker grønnsaker, er å ha i de som trenger minst tid, til sist. Hvor lang tid grønnsakene trenger kommer an på størrelsen og hvordan de er kuttet opp, men en tommelfingerregel er at harde grønnsaker trenger lenger tid enn myke – men ingen av de trenger lang tid!

Så wok i vei – her har vi samlet masse inspirasjon!