Halvparten grønt, frukt og bær på tallerkenen

Dersom du har et ønske om å spise mer grønt, er du ikke alene. Å spise mye grønnsaker, belgvekster, frukt og bær er bra både for helsa og miljøet. Finn ut hvorfor, få tips til hvordan du kan oppnå å fylle halve tallerkenen med grønt, og forslag på oppskrifter.

Halvparten grønt, frukt og bær på tallerkenen

Dersom du har et ønske om å spise mer grønt, er du ikke alene. Å spise mye grønnsaker, belgvekster, frukt og bær er bra både for helsa og miljøet. Finn ut hvorfor, få tips til hvordan du kan oppnå å fylle halve tallerkenen med grønt, og forslag på oppskrifter.

Basert på veletablerte kostholdsråd 

«5 om dagen» er et veletablert kostholdsråd om å spise minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt eller bær om dagen. Mange av oss har gode intensjoner om å gjøre det, men ikke like mange klarer det faktisk i praksis.

En annen tommelfingerregel for å klare å spise nok variert er derfor å fylle halve tallerkenen med fargerike grønnsaker, frukt eller bær til måltidene. Da blir ikke bare magen og kroppen din glad, men det ser også fort mye mer spennende og innbydende ut!


Hvorfor «halvparten grønt» er bra

Sunn, variert mat i hverdagen kombinert med fysisk aktivitet, bidrar til at kroppen får de næringsstoffene den trenger, og at risikoen for flere sykdommer reduseres1.

De tre viktigste elementene i et sunt og balansert kosthold er grønnsaker, grove kornprodukter og protein. Lær mer om å sette sammen et balansert måltid her.

Å spise grønnsaker og frukt, da spesielt norskdyrkede og kortreiste, er også et bærekraftig valg. Interessen rundt bærekraftig kosthold har økt de senere årene – inkludert større fokus på matsvinn.

1 Kilde: Helsedirektoratet 

Slik kan du spise halvparten grønt lekende lett

  • Smoothie til frokost eller lunsj; bruk gjerne urter eller lignende i for å gi de litt ekstra smak.
  • Oppkuttet frukt blir oftere spist; ta deg de ekstra to minuttene på å skjære opp et eple og server ved siden av lunsjen.
  • Prøv deg frem med kombinasjoner av smaker, farger og konsistenser for å gjøre maten spennende. En grønn salat kan bli mye mer spennende med innslag av røde granateplekjerner.
  • Tilbered på ulike måter. For eksempel kan det å steke grønnsakene kan gi en helt annen matopplevelse enn å koke de.
  • Barn eller tenåringer i hus? La de få være med å velge nye ting fra grønnsaksavdelingen i butikken – og hent gjerne inspirasjon fra andre matkulturer på nye måter å bruke grønnsaker på. 
  • Å bruke frosne grønnsaker er lett, og kan til og med være mer sunt enn ferske! Her har vi samlet flere myter om frosne grønnsaker.