Sunne bønner, linser og andre belgfrukter

Belgfrukter som bønner, erter og linser er både sunn og (i mange tilfeller) bærekraftig mat. 

Bli inspirert til å spise mer bønner og linser i hverdagen, du også!

Sunne bønner, linser og andre belgfrukter

Belgfrukter som bønner, erter og linser er både sunn og (i mange tilfeller) bærekraftig mat.

Belgfrukter (også kjent som belgvekster) er rike på proteiner, i tillegg gir de oss kostfiber og flere næringsstoffer. I flere land er linser eller andre belgfrukter en viktig del av hverdagskosten.

Bli inspirert til å spise mer bønner og linser i hverdagen, du også!

Bønner inneholder flere viktige næringsstoffer

Bønner har kanskje først og fremst blitt kjent for å være gode kilder til protein. Bønner og belgvekster har riktignok mange flere positive egenskaper.

I tillegg til å inneholde fiber, har de fleste belgvekster lavt innhold av fett (unntatt kikerter og peanøtter), lav energitetthet og lav glykemisk indeks (GI)1.   

Kilde: https://nhi.no/kosthold/ernaring/belgfrukter-supermat/

I tillegg til protein, er bønner også ofte rike på:

  • B-vitaminer (folat, timian, B6)
  • Jern
  • Kalsium
  • Fosfor
  • Sink
  • Magnesium
  • Antioksidanter  

Det finnes mange ulike typer bønner og linser, og forskjellige konserverings- og tilberedningsmetoder. Innholdet av næringsstoffer kan derfor variere, så undersøk mer nøyaktig innhold på pakningene, eller sjekk Matvaretabellen.

Er belgvekster bærekraftig mat?

Leser du om bærekraftig mat er sjansen stor for at linser og bønner blir trukket frem som bærekraftige, gode råvarer.

Det er blant annet fordi de er næringsrike å spise, hardføre å dyrke, og har den unike egenskapen at de fanger nitrogen fra lufta og tilfører den til jorda. De lager med andre ord gjødsel selv! I tillegg legger de igjen overskuddet av nitrogen i jorda, slik at andre vekster kan nyte godt av det.

Her kan du lese mer om bærekraftig kosthold.

Og her kan du lese mer om hvordan vi i Findus jobber med bærekraft.

Helsefordeler med å spise bønner og linser

I tillegg til at bønner og linser er næringsrike, som du kunne lese om lenger opp, har det vist seg å være helsemessige gevinster ved å regelmessig spise belgvekster:
Mindre sannsynlighet for hjertesykdom
Forskning tyder på at det er gunstig for blodtrykket2  

Fordi belgvekster inneholder langsomme karbohydrater, gir de også god metthetsfølelse – lenge. Det kan for mange ha en positiv virkning på vekten.  

2 Kilde: https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/belgfrukter-er-bra-for-blodtrykket/