Cecilie Rogde

Markedssjef ferdigretter

Hvilken bakgrunn har du som gjorde deg aktuell til stillingen?

Jeg har mange års erfaring fra hhv Jordan og Orkla hvor jeg har hatt gleden av å jobbe med noen av Norges sterkeste merkevarer- både nasjonalt og internasjonal. De siste årene har jeg også jobbet mye med innovasjon og identifisering av fremtidige vekstplattformer. I sum vil jeg tro det var dette som gjorde at jeg var en aktuell kandidat til stillingen som marketingsjef i Findus.

Hvorfor ønsket du å jobbe i Findus?

Jeg har alltid hatt et varmt hjerte for fryst mat. Med en far som jobbet i Frionor i hele 30 år har jeg mer eller mindre blitt flasket opp på fryst fisk og fryste grønnsaker. Etter 4 år i Orkla hadde jeg dessuten et sterkt ønske om å bytte til et mindre og mer fremoverlent selskap. Viktig var det likevel at jeg fremdeles fikk jobbe med en solid merkevare og ikke minst fikk være delaktig i hele skaperprosessen – fra idé til ferdig produkt. Allerede etter første intervju var magefølelsen positiv - Findus «føltes rett», dette var et sted jeg merket at jeg ville trives. Som far så datter - sirkelen er omsider sluttet.

Hvilke arbeidsoppgaver har du i stillingen og hvordan ser en typisk arbeidshverdag ut?

Det er vanskelig å beskrive en typisk arbeidsdag da stort sett alle dager er forskjellige. Men det er igjen noe av det jeg setter pris på i jobben som Marketing Manager. Dog kan man si at alt jeg jobber med handler om verdiskapning. Jeg liker å ha tusen baller i lufta samtidig og arbeider ofte med mye ulikt parallelt. Jeg har et bredt ansvar som strekker seg fra langsiktig strategiarbeid med b.la. utvikling av kategori- og innovasjonsplaner til det mer operative som prosjektjobbing og «go to market»-aktiviteter. Jeg føler meg heldig som hver dag får lov til å bruke begge hjernehalvdeler. Både være med på kreative skaperprosesser som pakningsdesign eller idégenerering av fremtidens Findus-produkter og samtidig ha muligheten til å arbeide med tallanalyse og dybdeinnsikt.

Er det noe Findus Norge gjør innen ditt fagfelt som er verdt å få frem?

Alle vi som forvalter Findus merkevare jobber langs tre hovedakser; Smakfull hverdag, Sunne valg og Bærekraftige løsninger. Vårt merkeløfte til forbruker er at vi kontinuerlig skal inspirere til smarte vaner og matlyst med god samvittighet. De fleste forbrukere har relativt lav kunnskap om fryst mat. De vet ikke at det å dypfryse mat er som å stanse tiden. At Findus således bevarer smak, konsistens og næringsinnhold på en helt naturlig måte. Med økende fokus på matsvinn, vet jeg at fryst mat vil spille en stadig mer sentral rolle. Velger man fryst er det lettere å ta ut akkurat den mengden man trenger samt at holdbarheten er mye lenger. Jeg er overbevist om at sunn og bærekraftig mat blir viktigere enn noensinne for å ta vare på jorda vår og her vil Findus ha en tydelig rolle.

Hva er spesielt bra med å jobbe hos Findus Norge?

Jeg har da lyst til å trekke frem organisasjonskulturen i Findus. Det er et svært inspirerende og motiverende miljø å jobbe i med masse flotte og dyktige mennesker som alle ønsker å få til mye. Finduskulturen, slik jeg opplever den, er en positivitetskultur hvor man har det gøy, hvor det er lavt under taket og hvor man er opptatt av å få ut det beste av den enkelte medarbeider. Min lederfilosofi at mennesker må føle seg verdifulle for å evne å skape verdi. Dette har man forstått i Findus.

Hvilken av våre 8 verdier brenner du mest for?

«Great people» er den verdien jeg brenner aller mest for. En bedrift blir ikke bedre enn de menneskene man har i organisasjonen. I Findus har jeg noen fantastiske kollegaer som besitter betydelig kunnskap og stor ekspertise. Jeg opplever at det er mye energi, nysgjerrighet og entusiasme i menneskene rundt meg, noe som inspirerer, smitter og bringer oss fremover.

Kan du si noen ord om hvem du er utenfor jobb?

Med 2 små barn sier det seg selv at familieliv og tilhørende logistikk tar opp mesteparten av fritiden min. Men som det ekstroverte vesenet jeg er, er det også veldig viktig for meg å tilbringe tid med vennene mine. Jeg har også en stor pasjon for design og synes det er kjempegøy med innredning og interiør. Har jeg tid renoverer jeg gjerne gamle møbler kjøpt på loppis eller finn.no til min manns «store» glede. Jeg elsker det lekne og fargerike interiøret, gjerne med humoristiske innslag.