Spis opp maten din! 
Enkle tips og oppskrifter

Spis opp maten din! 
Enkle tips og oppskrifter

Har du rester fra en middag du ikke helt vet hva du skal gjøre med? Eller kanskje du har grønnsaker liggende i kjøleskapet som begynner å bli «slappe i hempa»? Ikke kast det! Her har vi samlet noen tips til enkle retter du kan lage med det du har liggende. 

Alt blir digg i en form gratinert med ost

Ikke la grønnsakene bli liggende helt til de «går av seg selv til matavfallet». Bruk rester av wok, slappe rotgrønnsaker, tomater, poteter eller lignende i en grateng.


Kutt opp grønnsakene/potene i biter dersom de ikke allerede er ferdig kuttet. Ha over i en ildfast form, hell over boks med hakkede tomater og krydre med urter, salt og pepper. Kanskje har du også en klatt creme fraiche eller en skvett fløte du kan røre inn? Det gjør restegratengen enda bedre! Pølserbiter av alle slag, litt kjøttdeigrester fra fredagstacoen, skinke eller kylling er også veldig godt å ha i!

Topp med ost og stek i ovnen på 200°C i ca. 20 minutter. 



Suppe - perfekt kamuflering av slappe grønnsaker

Det har ingenting å si om grønnsakene har blitt litt slappe i hempa - de er like gode i en suppe.

Bruk forskjellige grønnsaker; gulrot, tomat og søtpotet kanskje? Eller har du noen kokte potet og en sliten blomkål liggende? Kanskje har du en kvart løk eller noen dvaske purreblader nederst i kjøleskapet også.. Det blir det god suppe av!

Kok opp 8 dl vann eller melk (eller en blaning), ha i grønnsakene (f.eks. et par poteter og en halv blomkål eller en blomkålstilk), en terning grønnsaksbuljong og litt pepper. La koke 2-8 minutter, avhengig av størrelse og om grønnsakene er kokt fra før eller ikke, og kjør jevn med en stavmikser. 

Server med godt brød. Eller har du noen tørre brødskiver liggende? Stek de i ovnen med litt smør og urter på - det blir superdigg! Ca. 10 minutter på 
200°C bør gjøre susen.

Bananlapper - eller for viderekommende; grønnsakspannekaker

Bruk opp de brune bananene! De gir en søt og god smak på f.eks lapper eller pannekaker.

Eller hva med å driste seg til å bruke rester av spinat, erter, brokkoli eller blomkål i en lapperøre? Supert i matboksen til barna, til lunsj eller kveldsmat.

 

Til én banan, én neve spinat/erter eller noen buketter brokkoli/blomkål;
Bland sammen 1 egg, 1 dl melk, 2 dl havregryn, 1 ts bakepulver og 1 ss olje. Smak til med kanel eller kardemomme i bananlappene, eller litt salt og urter i grønnsakspannekakene. Ha alt i en blender (eller bruk stavmikser) og kjør til en jevn røre. Stek i en stekepanne i litt olje eller margarin. 

Omelett med slitne grønnsaker

La slappe grønnsaker få nytt liv i en grønnsaksomelett! Kanskje har du en ostebit som nærmer seg slutten også? Den blir veldig god i omeletten. 


De aller fleste grønnsaker egner seg i en omelett. Kutt grønnsakene i biter dersom de ikke allerede er kuttet opp. Stek de raskt i stekepanna. Visp sammen 8 egg og 1 dl melk i en bolle. Ha i litt salt og pepper, og gjerne litt urter (f.eks. gressløk, basilikum eller timian). Hell eggeblandingen over i stekepannen, topp med ost og stek på middels varme til omeletten har stivnet. 


Server med brød eller en god salat.