Hvit fisk

At det er bra å spise fisk, er de fleste klar over. Men hvorfor er det smart å spise hvit fisk? Og hva menes egentlig med hvit, mager, halvfet og fet fisk?

Her får du noen enkle svar, og inspirasjon til oppskrifter og middager med ulike varianter av hvit fisk.

Hvit fisk

At det er bra å spise fisk, er de fleste klar over. Men hvorfor er det smart å spise hvit fisk? Og hva menes egentlig med hvit, mager, halvfet og fet fisk?

Her får du noen enkle svar, og inspirasjon til oppskrifter og middager med ulike varianter av hvit fisk.

Hva menes med hvit fisk?

Hvit fisk brukes enkelt og greit som samlebetegnelse på fisketyper med hvitt kjøtt. De er oftest magre eller halvfete, med noen unntak (som makrell). Mager fisk inneholder under 2 % fett per 100 gram rå filet, mens halvfet fisk har mellom 2–8 % fettinnhold. Breiflabb, torsksei og alaska pollock er blant de magre fiskeslagene, mens rødspette, steinbit og kveite er eksempler på halvfete fiskeslag. Laks, ørret, sild og makrell er noen typer fet fisk.

Noen arter med hvit fisk anses som mer eksklusive og kan være vanskelige å få tak i, som for eksempel steinbit. Andre, som torsk og sei, får du kjøpt i de fleste dagligvarebutikker. I flere av våre fiskeprodukter vil du se Alaska pollock listet opp som ingrediens. Det er en fiskeart i torskefamilien, med en mild og god smak som de fleste liker. 

All vår villfangede fisk (hvit) i dagligvarebutikkene er miljømerket med MSC, som betyr at den er bærekraftig fisket, kommer fra bærekraftige stammer og er fullt sporbar.

Eksempler på fisk med hvitt kjøtt:

  • Torsk (mager)
  • Sei (mager)
  • Rødspette (halvfet)
  • Alaskapollock (mager)
  • Makrell (fet)
  • Kveite (halvfet)
  • Steinbit (halvfet)
  • Breiflabb (mager)
  • Hyse/kolje (mager)
  • Piggvar (halvfet)

Hvorfor er det bra å spise mager og halvfet fisk?

De magre og halvfete fiskeslagene er en spesielt god kilde til jod. Andre viktige næringsstoffer i mager fisk er protein, vitamin D og B12 samt selen.

Disse fiskeslagene inneholder mindre av de gode omega-3-fettsyrene enn de fete fiskeslagene, men Findus-produkter med alaskapollock regnes som en kilde til Omega-3. Her kan du lese mer om hvorfor det er viktig å spise fisk.

I Norge anbefales vi å ha fisk til middag minst to til tre ganger i uka. Kostrådene anbefaler 300–450 gram fisk i uka, hvorav minst 200 gram bør være fet. En middagsporsjon regnes normalt som 150–200 gram.

Husk at det må ikke være ren fisk for å regnes som en fiskemiddag! Produkter som lettpanert fisk og fiskepinner kan også inngå som del av en sunn og god middag.

Enkle og gode fiskeoppskrifter

Vi har mange oppskrifter med fisk i oppskriftssamlingen vår, så det er bare å la seg inspirere! For enkelthets skyld har vi samlet noen av våre favoritter her:

Wrap med fish rolls og mango

Wraps er så enkelt, og så godt! Det er også blitt veldig populært i mange familier, da det er lett å lage sin egen vri med de grønnsakene man liker best. Findus Fish & Crisp Rolls er laget av Allaska Pollock, en hvit fisk i torskefamilien.

Ovnsbakt fiskefilet med italiensk saus og rissalat

Hvit fiskefilet med deilig, smakfull saus som du setter rett i ovnen. En lettlaget middag som raskt kan bli en gjenganger!

Fiskesuppe på 15 minutter

I en travel hverdag er det lov å «jukse» litt (med god samvittighet). Original fiskesuppe med ekstra torsk i, gjerne servert med grovbrød ved siden av, er et raskt og enkelt fiskemåltid.

Stekt torsk med bacon og ertepure

Vi kommer ikke utenom denne klassikeren når det er snakk om oppskrifter med hvit fisk! For mange hører torsk julen til, men dette kan fint spises året rundt.

Fish tacos

Taco med Fish & Crisp rolls er fiskemåltidet du vil bli hekta på! En enkel og smakfull måte å spise fisk på; sprø fisk i tacoskjell, med salat, guacamole og syltet rødløk - mmmm! Prøv til fredagskosen eller til middag i hverdagen. Et middagstips fra oss som vi tror alle vil like!